Over Floor Ziegler

for English, please see below

Floor Ziegler is cultureel maatschappelijk ondernemer en coach voor creatieven. Zij creëert verbindingen tussen (creatieve) mensen en initieert (culturele) projecten en ontmoetingsplekken. Zij was actief als zakelijk leider en coach in de wereld van de klassieke muziek voordat ze door het Amsterdams Fonds voor de Kunst werd gevraagd om Cultuurverkenner te worden in haar eigen Stadsdeel Amsterdam Noord. In dit Stadsdeel was Floor initiatiefnemer van de Noorderparkkamer, Noorderpark Trust, Broedstraten en Broedplaats het Concertgemaal. Het afgelopen jaar werkte zij aan Broedplaats Ondertussen in het centrum van Amsterdam voor kunstenaars met en zonder vluchtelingen achtergrond. Daarnaast heeft zij in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (Agenda Stad) en ondersteund door Stichting Doen haar kennis en ervaring gedeeld met andere Nederlandse steden.

Simpelweg door te wandelen door buurten en wijken en zich te laten leiden door de mensen die zij ontmoet legt Floor verbindingen tussen actieve bewoners, ondernemers, ambtenaren en wethouders. Daarnaast spot zij leegstaande plekken, bijzondere pleinen of parken waar zij vervolgens de lokale community aan verbindt. Floor weet als doener en stadmaker haar soortgenoten te herkennen. Zij scout de lokale creatieve kwartiermakers en ondersteunt hen bij het opzetten en/of versterken van hun projecten. De aanpak gaat uit van de energie van de mensen, van lokale thema’s die bewoners bezighouden en van het DNA van een stad of buurt.

Floor werkt zonder beleid en structuur en toch zijn de concepten en projecten die eruit voortvloeien helder, professioneel en zakelijk. Bovendien komt er vanuit deze projecten en locaties meestal een nieuwe bottom-up beweging van de grond die zich als ‘vanzelf’ uitrolt in een wijk, dorp, stad of regio. De aanpak van Floor heeft inmiddels de interesse gewekt van tal van gemeenten, organisaties en initiatiefnemers in het land. Voorbeelden van projecten die ontstaan zijn vanuit de wandelingen en landelijke kennisdeling zijn onder andere: Voor-de-Straat in Dordrecht (ondernemers vullen de leegstaande winkels met pop-up en belevingsconcepten), Broedstraat Vogelbuurt in Dordrecht (creatieven wonen in sloopwoningen en leveren een bijdrage en leggen verbindingen in de wijk) Souvenirwinkel Leeuwarden (souvenirs voor de Culturele Hoofdstad worden gemaakt door kunstenaars en verschillende doelgroepen uit de samenleving), Culturele Hoofdstraat (Oude Oosterstraat – Broedstraat waar de ondernemers uit de straat programmering en projecten opzetten in de leegstaande panden), Wijkonderneming voor Kinderen in de wijk Lindenholt in Nijmegen, Dorpsambassade en Concert-Kerken-Plan in Alblasserdam.

Door het succes van haar aanpak is Floor veelgevraagd spreker en adviseur op het gebied van werelden en mensen verbinden, bottom-up creatieve community’s, wijken en stadsontwikkeling. Zij is lid van de Raad van Toezicht van Pakhuis de Zwijger. Floor voert opdrachten uit voor oa gemeenten, woningcorporaties, brandweer, waterschappen en architectuur centra en voor alle andere instellingen die (weer) verbinding zoeken met de samenleving. Bovendien heeft zij een zeer groot netwerk en werkt zij regelmatig samen met (vaste) partners en organisaties zoals oa met: Simon van Dommelen (Lola), Chris Keulemans en Fronnie Biesma (Ondertussen), Vincent Beekman (Boondock), Jaap Schoufour (Bureau Broedplaatsen) , Quirine Winkler (Nieuw Nederland) Vincent Kompier (Architectuur Lokaal), Marco Broekman en Jaap Zijda (Plan B), Hans Karssenberg en Jeroen Laven (Stipo) en met vele kwartiermakers en stadmakers in de wereld.

In 2012 was Floor genomineerd als ‘Amsterdammer van het Jaar’. Afgelopen oktober presenteerde zij haar publicatie ‘Wegwijzer voor het Stadmaken’ in de grote zaal van Pakhuis de Zwijger.

 

About Florence Ziegler

Florence Ziegler is a coach for creatives, a socio-cultural entrepreneur. She puts people in contact with one another and initiates projects and meeting places. She worked as a business manager and coach in the world of classical music until the Amsterdam Art Fund asked her to serve as Culture Scout in her own city district, Amsterdam North. Some of the cultural projects Florence has initiated here are the Noorderparkkamer, Noorderpark Trust, Broedstraten and Broedplaats het Concertgemaal. Last year she worked in the centre of Amsterdam on Broedplaats Ondertussen, a meeting place for artists with and without a refugee background. Moreover, the Ministry of the Interior (City Agenda) and Stichting Doen have asked her to share her knowledge and experience with other Dutch cities.

Simply by walking through neighbourhoods and districts and letting herself be guided by the people she comes across, Florence makes connections between active residents, business people, civil servants and city councillors. On top of that, she takes note of vacant places, special squares and parks, which she then connects up with the local community. As a doer and city maker, Florence knows how to recognise her own sort. She scouts out the local creative district makers and helps them set up and/or strengthen their projects. This approach is based on the energy of the people, on local themes that interest the residents, and on the DNA of a city or neighbourhood. .

Florence works without a policy or structure and yet the resulting concepts and projects are clear, professional and business-like. Moreover, these projects and locations usually lead to new, bottom-up movements that arise ‘naturally’ in a district, village, city or region. Meanwhile, Florence’s approach has aroused the interest of countless municipalities, organisations and initiators throughout the Netherlands. Here are some examples of projects that have resulted from walking and sharing knowledge throughout the country: For-the-Street in Dordrecht (entrepreneurs fill vacant stores with pop-up and experience concepts), Broedstraat Vogelbuurt in Dordrecht (‘breeding ground street’ where creatives live in buildings marked for demolition and interact with the neighbourhood) Souvenir Shop Leeuwarden (artists and various social target groups make souvenirs for the Cultural Capital), Cultural Main Street (Oude Oosterstraat – Broedstraat: street in which local shop owners set up programmes and projects in vacant buildings), District Enterprise for Children in the district of Lindenholt in Nijmegen; the Village Embassy and Concert-Church-Plan in Alblasserdam.